Welkom bij de Stichting Dutch Marines sinds 2012.

Korpswaarden: VERBONDENHEID, KRACHT en TOEWIJDING

Nuldelijns hulpverlening.

De buddy’s van de wacht welke vrijwillig taken uitvoeren namens de Stichting Dutch Marines (SDM) zijn opgeleid door het Veteranenplatform. Deze opleiding wordt gefinancierd door het Veteraneninstituut. Na een gesprek met de coordinator van SDM én indien geen bezwaar bestuur SDM/mede buddy’s van de wacht wordt de kandidaat-buddy aangemeld voor een drie-daagse cursus.

Nuldelijns ondersteuning

Bij deze hulp en begeleiding speelt het netwerk van relaties, vrienden en lotgenoten, de zogenoemde nuldelijn, een belangrijke rol. Nuldelijns ondersteuning is eigenlijk een bijzondere vorm van buddy support, gericht om elkaar daar waar mogelijk te helpen als het nodig is in de breedste zin van het woord. Binnen de groep nuldelijners van het SDM is brede expertise op allerlei vlakken. Daar waar nodig kan altijd een beroep worden gedaan op een back-up om zodoende in de breedste zin van het woord een buddy te kunnen zijn!

Op het gebied van de nuldelijns ondersteuning voor veteranen in werkelijke dienst is het collegiaal Korps netwerk. De nuldelijns ondersteuning voor veteranen die de dienst hebben verlaten heeft een ander karakter omdat het dagelijkse contact met de militaire collega’s is afgenomen en de veteraan meer aangewezen is op zijn persoonlijke en/of (andere) werkomgeving.

De nuldelijns ondersteuning van de veteraan die de dienst heeft verlaten wordt uitgevoerd door vele veteranenorganisaties, waaronder ook Stichting Dutch Marines. Er wordt hard gewerkt aan een landelijk dekkend systeem van veteranenhelpers, waardoor er voor elke veteraan in zijn directe omgeving nuldelijns ondersteuning beschikbaar is. Deze veteranenhelper maakt zelf géén deel uit van het zorgsysteem, maar is wel een instrument om in contact te komen met veteranen die hulp nodig hebben. Hierdoor kan een zorgvraag misschien worden voorkomen. Indien nodig, kan deze veteranenhelper echter ook de weg wijzen naar professionele hulp, die specifiek voor veteranen is ingericht: het Landelijk Zorgsysteem voor Veteranen.

Bereikbaar via:

Of via een van de jou bekende SDM bestuursleden.

Binnenkort een algemeen telefoonnummer waarop wij te bereiken zijn.

Veteranenloket

Vanaf 11 juni 2014 vervangt het Veteranenloket het Centraal Aanmeldpunt voor Veteranen van het Veteraneninstituut (CAP/Vi). Het Veteranenloket biedt toegang tot bestaande zorg en dienstverlening van het ministerie van Defensie, het Veteraneninstituut (Vi), het Landelijk Zorgsysteem voor Veteranen (LZV), het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) en het Veteranen Platform (VP) en maakt deze centraal bereikbaar via één website en één telefoonnummer. Voor een acute zorgvraag is het loket ook buiten kantooruren bereikbaar. U kunt bij het loket terecht met elke vraag op het gebied van dienstverlening en zorg: klein of groot, persoonlijk of praktisch. Dat geldt ook voor uw relaties.

www.veteranenloket.nl

088-3340000

Tenslotte: het is van belang om te weten dat dit landelijke systeem van nuldelijns ondersteuning wordt gesubsidieerd door het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranenzorg otewel het vfonds. Sterker nog: zonder het vfonds zou dit niet mogelijk zijn. Het vfonds verkrijgt inkomen uit de Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en Lotto. Door mee te doen met deze loterijen steunt u dus de zorg voor Veteranen. We bevelen daarom deelname aan deze loterijen van harte aan!

Ja, ik ondersteun Stichting Dutch Marines met een donatie!

Betaal met iDEAL
Uw donatie: €